7 الی 21
05138511361

پرسش شما





پرسش های شما

آزمایش Sequential سه روش متفاوت دارد که شامل روش مستقل(independent) ، روش گام به گام (Stepwise) و روش مشروط (contingent) است. اما رایج ترین روش آن نوع گام به گام( Stepwise) است. در غربالگری Sequential ابتدا غربالگری سه ماهه اول با استفاده از مارکرهای NT و Free -BhCG , PAPP-A انجام و نتیجه به پزشک و خانم باردار اعلام می شود. در صورتی که ریسک به دست آمده بیش از ۱:۵۰ باشد، مادر برای آزمایش های تشخیصی معرفی و در صورتی که ریسک کمتر از میزان مذکور باشد برای آزمایش سه ماهه دوم ( کوآد مارکر) دعوت می شود و پس ازانجام این آزمایش، ریسک نهایی با استفاده از تمام مارکرهای اندازه گیری شده در سه ماهه اول و دوم محاسبه می شود.

مهمترین هدف انجام غربالگری سلامت جنین پیدا کردن موارد احتمالی ابتلا جنین به سندرم داون (تریزومی ۲۱) ، سندرم ادوارد (تریزومی ۱۸) و نقایص لوله عصبی باز (ONDTs) است. هدف دوم این آزمایش ها عبارت است از : -۱ تشخیص بیماری ایکتیوزیس (ichthyosis) وابسته به کروموزوم- X که با پایین بودن سطح استریول(uE۳ )مشخص می شود. -۲ تشخیص سندروم (SLOS Smith Lemil Optiz)، نارسایی غده فوق کلیه جنین به دنبال پایین بودن سطح استریول غیرکونژوگه uE۳ -۳ افزایش سطح AFP ، BhCG، inhibin A و یا کاهش سطح PAPP-A ویا استریول غیرکونژوگه uE۳ می تواند نشانگر احتمال بروزPre-Eclampsia (مسمومیت حاملگی در سه ماهه سوم بارداری) ، رشد ناقص داخل رحمی (IUGR) و یا جدا شدن زودرس جفت (دکلمان جفت )باشد. -۴ اندازه گیری چین پشت گردن جنین(NT)، برابر یا بالاتر از۵/۳ میلی متر نشانگر خطر بالا برای ابتلا جنین به سندرم داون و یا نقایص قلبی مادرزادی است. باید به این مادران پیشنهاد شود که در هفته های ۲۰-۱۸ بارداری برای تهیه اکوکاردیوگرام از جنین و سونوگرافی تفصیلی ( آنومالی اسکن ) اقدام کنند. ۲ - چه زمانی خانم باردار برای آزمایش غربالگری باید به پزشک زنان مراجعه کند؟ درهفته های اول ودوم بارداری باید برای انجام تمامی آزمایش های غربالگری سلامت جنین آموزش ببیند وراهنمایی ها وجزوات آموزشی در اختیار خانم باردار قرار داده شود تا کارت پیگیری برای او صادرگردد، و هماهنگی های لازم با مراکز سونوگرافی و آزمایشگاه، برای تعیین وقت قبلی انجام پذیرد.

بهترین زمان برای انجام آزمایش های غــربالگری سلامت جنین در چه هفته هایی از بارداری است همیشه نوع و زمان آزمایش های غربالگری سلامت جنین را پزشک زنان خانم های باردار و ماماهای آموزش دیده تعیین می نمایند. در تعیین نوع آزمایش های غربالگری، عوامل و متغییر های گوناگونی مانند سن، نوع بارداری، سابقه سقط و بارداری با روش های مصنوعی ... تاثیر گذار است.

سونوگرافی NT چیست؟ سونوگرافی NT در سه ماهه اول بارداری بین هفته های ۱۱تا ۶+۱۳(بهترین زمان، هفته ۱۲ بارداری است) انجام می شود. سونوگرافی NTاطلاعات ارزشمندی مثل زنده بودن جنین، مایع جمع شده در چین پشت گردن جنین (NT)، اندازه تیغه بینی (NB)، تعیین چند قلویی، گزارش وضعیت قلب و مثانه جنین و تاریخ دقیق پایان بارداری را گزارش می کند. مهمترین پارامتر گزارش سونوگرافی NT ، عدد NTاست که به تنهایی برای تشخیص سندرم داون حدود ۶۰ درصد ارزش تشخیصی دارد.

چه زمانی خانم باردار برای آزمایش غربالگری باید به پزشک زنان مراجعه کند؟ در هفته های اول و دوم بارداری باید برای انجام تمامی آزمایش های غربالگری سلامت جنین آموزش ببیند و راهنمایی ها و جزوات آموزشی در اختیار خانم باردار قرار داده شود تا کارت پیگیری برای او صادر گردد، و هماهنگی های لازم با مراکز سونوگرافی و آزمایشگاه ، برای تعیین وقت قبلی انجام پذیرد.

باسلام و عرض خسته نباشید میخواستم بدانم که علت اینکه صفحه ی پاسخ آنلاین آزمایش باز نمی شود چیست؟این حقیر قبلا وقتی نمی توانستم برای اخذ جواب آزمایش به آزمایشگاه مراجعه کنم از این طریق جواب را رویت می کردم. باتشکر لاله لک با سلام و احترام شما می توانید با داشتن کد پذیرش یا کد ملی، جواب آزمایش مورد نظرخود را از طریق جوابدهی آنلاین سایت پیگیری نمایید. با تشکر

آزمایش سل فری dna در آزمایشگاه شما انجام می شود؟شرایط انجام آن چگونه است؟ بله انجام میشود. آزمایش هارمونی روشی غیر تهاجمی غربالگری سلامت جنین NIPT برای تشخیص اختلالات شایع کروموزومی از خون مادر می باشد.اختلالات تریزومی ۲۱، ۱۸و ۱۳ همراه با اختلالات کروموزومی وابسته و تعیین جنسیت با این آزمایش قابل تشخیص است.قدرت تشخیص آن بیش از ۹۹% است و موارد مثبت کاذب ( FP ) آن کمتر از ۱,۰ درصد می باشد.آزمایش هارمونی از هفته ۱۰ بارداری تا پایان دوران بارداری قابل انجام است و حد اکثر ۱۰ تا ۱۵ روز بعد پاسخ آن آماده می باشد.آزمایش هارمونی با توجه به تعرفه بالای آن اغلب برای بارداری های پر خطر و به صلاحدید متخصص زنان و تایید کمیته پزشکی صاحب نظر در این مورد انجام می شود.

به تازگی تست پاپ اسمیر انجام داده ام و پزشک من معتقد است که نتایج نشانگر دیسپلازی دهانه رحم است. این به چه معنی است؟ ایا به مفهوم ابتلا به سرطان است؟ خیر ؛ دیسپلازس دهانه رحم سرطان نیست. نتایج بدین معنی است که سلولهای غیر طبیعی بر سطح سرویکس یافت شده اند. دیسپلازی سرویکس بر اساس شکل ظاهری سلولهای غیر طبیعی از نوع خفیف تا شدید می باشد. دیسپلازی می تواند به طور خود بخود بهبود یابد یا به سرطان تبدیل شود مفهوم دیگر دیسپلازی ، نئوپلازی سلولهای داخل اپی تلیالی سرویکس است. پس از اینکه ناهنجاری به وسیله تست پاپ مشخص شد پزشک شما می تواند انجام تستهای دیگری را در خواست دهد که شامل تست HPV و کولپوسکوپی می باشد کولپوسکوپی به بررسی سرویکس، واژن و دهانه واژن به وسلع ابزار عکس برداری شما می پردازد در طول انجام کولپوسکوپی پزشک قادر به شناسایی سلولهای غیر طبیعی رشد کرده و تعیین درجه شدت ناهنجاری است. نمونه سلولی ( بیوپسی) ممکن است برای ازمایش گرفته شود. معمولا در نئوپلازی خفیف نیازی به درمان نیست پزشک شما ممکن است درمان پیشنهاد کند یا به وسیله جراحی سلولهای غیر طبیعی را بردارد. در حالت فرم خفیف یا شدید ممکن است پزشک شما تست پاپ و HPV را طی یک سال به منظور بررسی شرایط شما و چک کردن رجوع دیسپلازی پیشنهاد کند اگر نتایج تست پاپ اسمیر و HPV شما منفی باشد ممکن است پزشکتان انجام این دو تست را هر سه سال یکبار پیشنهاد کند.

باسلام و عرض خسته نباشید پسریکسال و چهارماه دارم tsh=۷/۹ , t۴=۴,۶ میباشدآیا تیروئیدش مشکل داردیاخیر ؟ احتیاج به قرص دارد؟ سلام و احترام تصمیم گیری برمبنای داده های مذکور و شروع درمان فقط منوط به تکرار آزمایش به فاصله یک ماه دیگر در یک آزمایشگاه معتبر با روش های استاندارد می باشد همیشه برای انجام آزمایش های تیروئید باید شرایط و متغییر های زیر رعایت شود.

×

دسترسی سریع